דעות

"קשר שתיקה" בין רופאים

יש חוסר איזון בין התובעים לנתבעים בתחום הרשלנות הרפואית – לנתבעים יש נגישות רבה יותר למגוון מומחים רפואיים, וסיכוייהם של התובעים להוכיח את תביעתם נפגעים

לפני 30 שנה תיאר שופט בית המשפט העליון חיים כהן באחד מפסקי הדין את המצב דאז בסוגיית "קשר השתיקה", לאמור: "...בדרך כלל לא יימצאו רופאים מומחים, המוכנים להעיד בשאלות מקצועיות נגד חברם למקצוע...". סביר היה כי בחלוף השנים יחולו תמורות בנושא זה, אולם לאחרונה הזכירה החלטתו של השופט יוסף שפירא מבית המשפט המחוזי בירושלים, כי דבר לא השתנה. השופט הנכבד פטר את התובעים בעילה של רשלנות רפואית מחובתם על פי דין לצרף לכתב תביעתם חוות דעת רפואית, והורה במקום זאת על מינוי מומחה רפואי מטעם בית המשפט. זאת לאחר שהתובעים טענו כי פנו ל-15(!) רופאים מומחים בתחום השתלות הכבד כדי שיחוו דעתם בנוגע לטיב הטיפול הרפואי, אך הללו סירבו. מכיוון שמדובר בתחום רפואי ספציפי אשר מעטים הרופאים העוסקים בו ומאחר שכל הרופאים שאליהם פנו סירבו לכתוב חוות דעת בשל "קשר שתיקה" ביניהם, לא עלה בידם לצרף לכתב התביעה חוות דעת רפואית.

בניגוד לתחומי נזיקין אחרים (נזקי רכוש למשל), צירוף חוות דעת הוא "כרטיס כניסה" להגשת תביעה ברשלנות רפואית. בית המשפט רשאי לפטור את התובע מצירוף חוות דעת במקרים חריגים בלבד, והוא אף מוסמך, כפי שנעשה בענייננו, למנות מומחה רפואי מטעמו. לכאורה מדובר ב"פתרון קסם", המאפשר מינוי מומחה נייטרלי שיסייע לבית המשפט לעשות משפט עד לגילוי האמת. המומחה שימונה האו למעשה "ידו הארוכה" של השופט, חוות דעתו תכריע את המחלוקת ועל פיה ייכתב ככלל פסק הדין. הניסיון מלמדנו כי מומחים אלו ימונו מתוך המערכת המוסדית. כולם רופאים בכירים "בעלי שם", מנהלי מחלקות ויחידות פעילים או סגניהם, אשר מומחיותם זהה ככלל לזו של המומחים מטעם בעלי הדין או מטעם הרופאים הנתבעים. במדינה כה קטנה, אין מנוס מהיכרות ברמה זו או אחרת בין המומחה מטעם בית המשפט לבין הצוות הרפואי הנתבע, ואפשרויות ההיכרות ביניהם רבות – לימודי רפואה משותפים, עבודה באותה מחלקה או בית חולים, מפגשים בכנסים מדעיים ועוד.

מצב זה שבו המומחים מטעם בית המשפט נדרשים לחוות דעה על התרשלות עמיתיהם למקצוע, מעמיד אותם בחשש ממשי לניגוד עניינים, במיוחד כשמדובר בהתמחויות ספציפיות שעוסקים בהן מומחים ספורים בלבד. למרבה הצער, במרבית המקרים מינוי מומחה מטעם בית המשפט פירושו כי התובע לא יצליח להוכיח את תביעתו ולא יזכה לפיצוי על הפגיעה בו או בקרובים לו.

"קשר שתיקה" בין רופאים היא תופעה קיימת. אנו נתקלים מידי יום ברופאים בעלי שם הנושאים משרות בכירות, שאינם מוכנים לבחון את המקרה הספציפי ולתת חוות דעת לתובעים נגד רופאים אחרים, ובאותה נשימה אף מצהירים כי הם מוכנים "להגן" על חבריהם. בתחומים צרים כמו אולטרה-סאונד מיילדותי, אין בנמצא מומחה שיכתוב חוות דעת גם כאשר הרשלנות הייתה ברורה. אחרים, אשר בעבר העניקו לתובעים חוות דעת, חדלו מכך לאחר שהחלו לעבוד באופן בלעדי עם החברות המבטחות את בתי החולים, או בעקבות ביקורת קשה שהוטחה באותם "משתפי פעולה" שנועדה להניא אותם מלהעיד נגד רופאים. מדובר בחוסר איזון, שבו לנתבעים נגישות רבה יותר למגוון מומחים רפואיים, באופן שנקודת הפתיחה של תובעים ברשלנות רפואית נמוכה משמעותית ופוגמת מאוד בסיכוייהם להוכיח את תביעתם.

במקרה שתואר לעיל קיבל בית המשפט את עמדת בית החולים הנתבע כי כל עוד לא הוצג בפניו מחקר התומך בטענה של "קשר שתיקה", לא ניתן להסתמך על קיומו של קשר כזה. לא ניתן אלא לתהות, האם בכך שהתובעים פנו ללא פחות מ-15 מומחים בתחום כה מצומצם, לא עמדו הם בנטל ההוכחה? השופט חיים כהן המנוח הביע את דעתו על הרופאים שאינם מוכנים להעיד בשאלות מקצועיות נגד הקולגות שלהם, ואמר: "...קשר משונה זה גובל הוא עצמו בפלילים, שהרי מסכל הוא מאמצי השופטים לגלות את האמת ולדון דין צדק...".

נושאים קשורים:  דעות,  חוות דעת רפואית,  תביעת רשלנות רפואית,  רופא מומחה,  מומחה רפואי מטעם בית המשפט
תגובות
יואל דונחין
17.06.2012, 21:40

קשר שתיקה פירושו של דבר שהרופאים הללו נועדו והחליטו לבצע מעשה - קשרו קשר . אלא שהדבר הזה לא קיים אלא ההפך הוא הנכון - יש רופאים בכירים הששים אלי חוות דעת. ויש גם רופאים בעלי מצפון שישמחו להעיד כאשר עורכי דין שכל דאגתם ללא ספק היא טובת החולה וטובת עצמם - מבקשים חוות דעת במקרים שאין בהם שמץ של רשלנות.

אבל מה יותר יפה מאשר רופא שפורש ממקצועו ובוחר לעמוד לימין חולים שלא הוא טיפל בהם ולא נטל כל אחריות והוא מטיל אשמה כוללת ברופאים שהם נועדים יחדיו וקושרים קשר.

לא אחת דחיתי עורכי דין שביקשו חוות דעת בתביעות קנטרניות, ניבזיות , חסרות כל בסיס לתביעה

אין כאן כל קשירת קשר - יש כאן דחייה של מי שבאיצטלת הצדק
מבקשים לעשת הון ולא תמיד אנחנו הרופאים חייבים לרקוד לחליל הזה

פנימאי
18.06.2012, 02:25

יפה כתב פרופ' דונחין, ועלובים ומקוממים טענותיו של אבי רובינשטיין. טיעון משפטי אופייני - אם לא קבלתי סימוכין לדברי - משמע שאני... צודק ! (?).

כירורג ותיק
18.06.2012, 08:44

אולי לפני 30 שנה היה, אבל כיום לא קיים קשר של שתיקה-זה שקר שעו"ד רובינשטין יודע שהוא שקר.
מה שכן : יש קשר של מרמה בין חלק מעורכי הדין שמומחיותם לתבוע רופאים, לבין כמה מחברינו הרופאים שאת חרבם יכול להשכיר כל המרבה במחיר.

רופא אאג
18.06.2012, 12:37

לידיעתך, עו"ד אבי רובינשטיין הוא רופא מומחה נוירוכירורג.

אבירם
18.06.2012, 09:00

"קשר השתיקה" של רופאים אינו רק אחווה קולגיאלית.חוסר הרצון הזה נובע גם מאכזבה עמוקה משופטים שאינם אלא עורכי דין לשעבר שבאים לדון על נושאים שאינם מבינים בהם,ומעורכי דין שמבססים את פרנסתם על פסיקות מופרכות.זה די ברור שמתנהלת בשנים האחרונות מלחמה בין עולם הרפואה לעולם המשפט ובמלחמה הזו הרופאים החליטו לטובת מי הם.מי שהחליט לחצות את הקוים ולעבור לצד השני בגלל שהפרנסה בצד השני מצויה בשפע - זו הבעיה שלו.

יעקב
18.06.2012, 09:16

קשר השתיקה קיים, אבל הרבה יותר מוקדם מאשר במערכה המשפטית... הוא קיים בתוככי בתי החולים, היכן שהרבה מקרים של רשלנות רפואית או טעות רפואית שלא ברשלנות זוכים לשכבה עבה של טיח ושקרים ולא מובאים לידיעת החולים או שמוכחשים בעזות מצח.
לעומת זאת, במערכה המשפטית כבר אין שום קשר של שתיקה.. שם יש בצע כסף שגובר על כל קשר אפשרי...

יוסף פנסוף
18.06.2012, 12:35

לא הבנתי את המגיבים: דעתכם שאין מקרים אמיתיים של רשלנות רפואית? לעולם לא ראיתם טעויות רציניות שנעשו ע"י הקולגות שלכם? במקרים האולי מעטים אך ממשיים של רשלנות האם זה לא חובתנו (לא רק כרופאים אלה כבני אדם) לעמוד לצד האמת ??

דר עד אל
18.06.2012, 12:57

יההגדרה של מהי רשלנות רפואית היא הבעייה
במערכת המשפטית הישראלית , כנראה בהשפעת אמריקניזציה של התחום המשפטי רפואי כבר לא מתייחסת לרשלנות כפעולה שנוגדת את הרופא הסביר אלה יותר ויותר משווה לסטנדרטים שלמעשה אינם קיימים במציאות
ולכן משפטו של של עו"ד רובינשטיין "גם במקרעים שהרשלנות הייתה ברורה" צריכה להיות מסוייגת במילים "לדעתי, למיטב הבנתי, לכאורה וכד'"
האם זיהום לאחר פרוצדורה ניתוחית שלא תמיד נובע מהעובדה שהמנתח לא השתמש בכפפות או ניתח על השולחן במטבחו מהווה רשלנות ?
הרבה עורכי דין , חלקם צעירים ורעבים ללחם יטענו כך. עורכי הדין בהתנגדותם להסדרי פיצויים כמקובל בתאונות דרכים( לאחר נזקים יאטרוגניים ), שלהם אינטרסים כלכליים מובהקים (להבדיל מהרופאים שמכוסים בדרך כלל בביטוח רשלנות רפואית), צריכים להסתכל פנימה ולבדוק את נקיון טענותיהם.

ד"ר צדיק
18.06.2012, 14:01

למרבה הצער חברים הטיעונים כאן מתעלמים מהעובדות ומתבססים על אמוציות.
ישנה רשלנות פושעת בהרבה מקרים ולא צריך לפרט כולכם מכירים גם ממה שפורסם ונשפט וגם מנסיונכם האישי. איגודים מקצועיים של הרי ניהלו מלחמה נגד רופאים כאלה כינו אותם שרלטנים ואף דרשו שלילת רשיון.
הדרדרות סטנדרטים ברפואה הישראלית ידועה ומוכחת ויש היתממות גדולה בהצגת עולם המשפט כרשע מול עולם הרפואה כעולם של ל"ו צדיקים.
זכותו של כל חולה שנפגע עקב רשלנות שאינה מוצדקת, לתבוע פיצוי. עורכי הדין תפקידם לסייע לחולים והרופאים צריכים לסייע במקרים כאלה. יש לשפוט כל בקשה לחוות דעת לגופה. מי שלא רוצה שלא יתן. מי שמוכן לתת חווד ומקפיד על הגינות אין בכך כל פסול.
הרופאים יודעים בעת הצורך להשתמש בעורכי דין לצרכיהם: ראה מקרה ריבקינד (ליואל דונחין - קולגה שלך). ומילה אחרונה על רדיפת הבצע של רופאים בעיקר בשוק הפרטי אבל לא רק, אינה יותר מוסרית מרצונם של עורכי דין להתפרנס.

ד"ר דויד.
20.06.2012, 14:38

התגובות של חבריי הן ממש הקוזאק הנגזל.

א. כולנו מבוטחים בביטוח, וברוב המקרים (גם אלו שנקבע כי הייתה בהם רשלנות) התביעות לא ממש משפיעות עלינו ברמה האישית (חוץ מהעובדה שמעצבן להיתבע במקרים שהם ממש מופרכים).

ב. אין ספק כי מנגנון התביעה מעמיד אותנו על קצות האצבעות ומסייע להפחית את המקרים של רשלנות, ולראיה המון הלכות שהותוו ע"י ביהמ"ש אומצו ע"י האיגודים המקצועיים שלנו בתור הנחיות (וגם ע"י משרד הבריאות).

ג. לגבי קשר השתיקה - כפי שציינו חבריי, הוא קיים, אך יש גם הרבה מקרים הפוכים (רופאים "שמחפשים" רופאים אחרים).

ד. ההתנפלות על עורכי הדין מוצדקת במקרים מסוימים בלבד, אך לרוב, אם לא נתרשל אין לנו ממה לפחד.

jewish d-r
27.06.2012, 12:39

הציעו לי לכתוב "חוות דעת" לעו"ד על "רשלנות רפואית"...
כסף ? כן צריך
ניסיון וידע ? מקווה שיש לי ...
האם הסכמתי ? לא, בלי היסוס...
למה ? זה כמובן חוקי ואני מכיר רופאים מכובדים ובכירים
שעושים את זה...
לי זה לא נעים...

זאב בן חיים
27.06.2012, 22:33

שלום רב לעמיתים,
אני מאד מקווה כי דר' רובינשטיין כתב כפובליציסט/ עיתונאי הוגה דעות במטרה לעורר דיון פורה בקרב רופאים.אבל לפי אופי התגובות נראה ,שלא הצליח בכך!?!
לא ברור לי האם "קשר השתיקה" הוא מציאות היום או נושא שחלף מהעולם,האומנם!? נראה לי כי דברים שנכתבו אלפי שנים קודם לכתיבת מאמר זה משקף גם כיום
את המציאות--רוצה לאמר "אין חדש תחת השמש":
= האמרה:"כסף יעוור עיני חכמים ויסלף דברי צדיקים"
בעולם העסקי רפואי או משפטי דהיום הכל עינין של כסף-לו היו משלמים לחוות דעת ימספיק' היו משיגים כל חוות דעת!!
והיה סוף ל"קשר השתיקה".כך,נהגו בעבר הביאו מומחים מחו"ל ושילמו כפי שנדרשו!............
חוות דעת רפואית למטרה משפטית היא לא ל"טובת החולה"((או לסייע לחולה!?) היא לטובת מגיש החוות דעת המקבל גמול כספי עבור הגשתה!תראו לי רופא שהגיש חוות דעת חינם או שאת התמורה תרמו לעמותה/לחולה עצמו!?בדיוק כמו עורך דין תובע וחייב עפ'לשכת עורכי הדין לקבל תגמול כספי! אין כל הבדל!
טרם ראיתי חוות דעת רפואית המוגשת לבית המשפט מטעם,שאינה נוטה לצד זה או האחר של המתדיינים בהתאם לצד המשלם!לא בכדי נזקק בית המשפט לחפש חוות דעת מטעמו(ולעיתים יותר מאחת) בכדי להכריע . כל חוות דעת רפואית כזו כמו בכל דיון משפטי "זה אומר שלי וזה אומר שלי היא!".חוות דעת היא אישית ואין היא יכולה להיות אוביקטיבית.גם זו מטעם בית המשפט היא בדומה ל"לשון מאזניים" בבחירות והרי אנו יודעים מה כוחה של לשון זו.
רופאים הם בני אדם וטבעם להיות רודפי בצע כסף בדומה לעורכי הדין והדבר מוסרי ביותר כי לא מדובר בדיני נפשות אלא בדיני דמים!!
דבר אחרון:האקמיה ללשון עברית למדני כי פירוש השם עורכי דין- בסקילה הם עוקרי דין מיד הדינים לטובת מרשתם! המגיש סיוע(חוות דעת דעת רפואית מטעם) מצטרף לעימות זה המתקיים בפני שופטים וכוחו של זה המשכנע יותר גובר!שופטים אינם רופאים ואין הם בוחני כליות ולב!הם בני אדם בשר ודם!
מסקנה:קודם ללימודי רפואה ללמוד משפטים!רופאים עושים הפוך!
תקנו אותי אם אני טועה!
"סתם רופא משפחה"

AR
11.07.2012, 23:26

קשר שתיקה? על מה אתם מדברים? מנסיוני הדל בפעם האחת שהועלתה נגדי טענה של חולה על טיפול לא הולם, שלדעתי כמובן אינה מוצדקת, טרח עמית שיצא לגמלאות להשחיר את שמי ללא כל הוכחה או ביסוס ובמילים רבות וארסיות ("רשלנות פושעת") .
ושאלתי היא האם יש דרך להפרע מאנשים כאילו לאחר סיום המשפט? האם כאשר יוצא הצדק לאור מוטלת על משמיצים ומשחירים אילו איזו שהיא אחריות למיליהם?

jewish d-r
15.07.2012, 10:50

לעמיתי AR : אולי וועדת אתיקה ?
חייבת להיות איזה מערכת (רשמית או בלתי רשמית ) אשר תגן
עלינו אולי תרתיע ?? כמה מעמיתים "הוגנים" בעלי מצפון
שמנסים להרויח כמה גרושים דרך הכפשת עמיתיהם ?
למיטב ידיעתי בארה"ב יש משהו כזה וזה עובד .
שיבינו וירגישו : יש מחיר להכפשת עמיתים...

אנונימי/ת
08.11.2020, 03:43

רופאת משפחה שיקרה וכתבה שתקפתי אותה מפני שהזמנתי העתק תיק רפואי. אתם חושבים שזה בסדר לעשות כזה נזק לבנאדם? להכפיש ככה אדם?נראה לכם בסדר?
אין אף גוף שבודק הכפשות שווא של רופאים סדיסטים נגד מטופלים..