חדשות

ברמב"ם נפתחה מרפאה לטיפול בדלקות אוטאימוניות של המוח

"אבחון מדויק ומוקדם יכול לשנות את חיי החולים ולמנוע מצב של פגיעה קוגניטיבית ותפקודית בלתי הפיכה", מסבירה ד"ר נטליה ירובינסקי, אחראית המרפאה לטיפול בתסמונות אנצפליטיס

אחראית המרפאה, ד"ר נטליה ירובינסקי ופרופ' דוד טנה, מנהל מכון שבץ מוח וקוגניציה ברמב"ם."תחום רפואי חדש יחסית שהולך ומתפתח"

מרפאה חדשה לטיפול בדלקות אוטואימוניות של המוח, יחידה מסוגה באזור הצפון, החלה לפעול במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה.

"בשנים האחרונות אנחנו עדים לקבוצת מחלות חדשה יחסית התוקפת את המוח ועלולה להוביל לנזק בלתי הפיך", אמר פרופ' דוד טנה, יו"ר האיגוד הנוירולוגי ומנהל מכון שבץ מוח וקוגניציה ברמב"ם, שבמסגרתו פועלת המרפאה החדשה.

"דלקת אוטואימונית של המוח, אנצפליטיס, היא מחלה קשה שיכולה בתקופה קצרה לגרום לנזק משמעותי לרקמת המוח", ציין פרופ' טנה. התוצאה יכולה להיות תחלואה קשה ואף תמותה במקרים מסוימים. אבחון וטיפול מוקדם במחלה זו הוא קריטי על מנת לעצור את התהליך ולמנוע את הנזק המוחי".

פרופ' טנה הוסיף: "זהו תחום רפואי חדש יחסית. מספר החולים בקבוצה זו של מחלות הוא קטן יחסית, אבל התחום דווקא הולך ומתפתח עם גילויים של מנגנוני פעילות נוספים העומדים מאחורי תסמונות האנצפליטיס האימוניות".

מקרה לדוגמה: בת 87 מחיפה החלה, כך סיפרה בתחקור שערכו הרופאים במרפאה, "להרגיש מוזר בתקופה האחרונה חשבתי שזה קשור לדאגה עקב מצבו הבריאותי של בעלי, לשינויים שחלו בחיינו או סתם לגיל". ככל שמצבה החמיר הבינה שהבעיה זקוקה לתשומת לב. במרפאה אובחנה כסובלת מדלקת אוטואימונית של המוח. בתום כמה שבועות של טיפול תרופתי שקיבלה במסגרת המרפאה, חל שיפור גדול במצבה.

אחראית המרפאה, ד"ר נטליה ירובינסקי, נוירולוגית בכירה, הסבירה: "במקרים רבים ניתן לזהות את הגורם המדויק שהוביל לדלקת המוח וכך לתת טיפול מתאים שיכול לעצור את הפגיעה במוח מצד המערכת החיסונית ולהקטין את הפגיעה ברקמת המוח. העוסקים בתחום הזה מזהים בתקופה האחרונה תסמונות חדשות נוספות, מה שנותן תקווה שנוכל לאבחן ולטפל טוב יותר וביותר חולים. אבחון מדויק ומוקדם יכול לשנות את חיי החולים ולמנוע מצב של פגיעה קוגניטיבית ותפקודית בלתי הפיכה".

במסגרת המרפאה מתבצעות הערכות למחלות נוירולוגיות אימוניות ומטבוליות  שונות. הצוות מתאים את הטיפול הייעודי לכל מחלה. במסגרת שירותי המרפאה ניתנים גם שירותי אבחון באמצעות דיקור מותני (LP) לשם נטילה דגימה של נוזל השדרה לביצוע סדרת בדיקות נוגדנים לתסמונות פארא-נאופלסטיות ולתסמונות דלקתיות של מערכת העצבים. כל אלו חיוניות לצורך אבחון מדויק.

סימנים שעלולים לרמוז על דלקת אוטואימונית של המוח הם: ליקוים קוגניטיביים - ליקוי בזיכרון, בריכוז, בתפקודי שפה, בהתמצאות; פרכוסים, הפרעות בהתנהגות, הפרעות בשינה, הפרעות בתנועה וירידה בתפקוד היומיומי; מהלך מהיר יחסית של הידרדרות קוגניטיבית - שבועות עד חודשים; כאשר שינויים התנהגותיים בולטים או פרכוסים מגבירים את החשד הקליני.

פרופ' טנה: "הסיבה לדלקת האוטואימונית של המוח לא תמיד ברורה. לעתים הנזק במערכת האימונית נגרם על ידי מחלה זיהומית, מצב דחק או גידול שעדיין לא מאובחן. כתוצאה מהמחלה, המערכת החיסונית תוקפת את מערכת העצבים.  המחלות הללו נשארות לעתים לא מאובחנות או מאובחנות מאוחר מדי כאשר הנזק הנגרם לחולה הוא בלתי הפיך. לכן, אנחנו מדגישים: חשוב לאבחן ולטפל בזמן ובמיוחד כשקיימים כעת טיפולים יעילים שאמורים לעצור ולשפר את המצב הקוגניטיבי, התפקודי וההתנהגותי של החולים".

נושאים קשורים:  פרופ' דוד טנה,  רמב"ם,  ד"ר נטליה ירובינסקי,  אנצפליטיס,  דלקת אוטואימונית של המוח,  חדשות
תגובות