קורונה בישראל

רפואה בסגר: ברמב"ם מציעים תכנית שיקום לב מרחוק

התכנית הייעודית למשתקמים בדרגת סיכון נמוכה כוללת שימוש באפליקציה מיוחדת, שעון כושר משוכלל וצוות רב תחומי שמלווה מרחוק את מי שמתאושש בביתו מהתקף לב בתקופת הקורונה

שיקום לב מרחוק ברמב"ם. צילום: דוברות בית החולים

עידן הקורונה בכלל ותקופות הסגר בפרט גורמים לשיתוק של ענפי הכלכלה והתרבות לצד הגבלות על קיום שגרת החיים, כפי שהם מוכרים לנו לפני פרוץ המגיפה. גם הפעולה הבסיסית המוכרת של בדיקה פיזית על ידי רופא עוברת שינוי והתאמה למצב החדש. ברמב"ם רתמו לאחרונה טכנולוגיות מתקדמות במטרה לסייע בעידן הריחוק החברתי לטפל במטופלים ומשיקים תכנית חדשה - שיקום לב מרחוק. התכנית מותאמת לכל מטופל באופן אישי ובליווי צוות מקצועי, מבלי שיידרש ממנו להגיע לפתח בית החולים.

למעלה מ-70% מהזקוקים לשיקום לאחר אירוע לבבי כלל לא מגיעים לתכניות השיקום שמציעים בתי החולים, ממגוון סיבות, ביניהן חוסר בזמן או במשאבים, מרחק מבית החולים, חוסר רצון להתאמן בקבוצה וכעת, עם הימצאות נגיף הקורונה בחיי השגרה, התגבר הצורך לפתח יכולת לשיקום לב מרחוק.

ד"ר אורן כספי, מנהל היחידה לאי ספיקת לב מתקדמת במערך הקרדיולוגי ברמב"ם, מסביר: "החלטנו שלא ניתן להשלים עם העובדה שאחד הטיפולים האפקטיביים ביותר אינו זמין עבור המטופלים בעידן הקורונה. למעשה, מאז פרוץ המגיפה פעלנו במערך הקרדיולוגי להתמודד עם הצורך שנוצר בן-ליל להנגשת האימונים לאנשים הזקוקים לשיקום בזמן המתאים להם ובסביבה הטבעית שלהם, והכל תחת השגחה רפואית".

שיקום לב מרחוק - כיצד זה עובד?

המשתקמים מתקינים על הטלפון הנייד שלהם אפליקציה ייעודית הכוללת מד צעדים, שאלוני דיווח ומסרים אישיים. מאגר הנתונים הוא אישי ומאובטח, תכנית האימון מגובשת בהתאם למבחן מאמץ ראשוני ולאחר מכן בהתאם להתקדמות המטופל. המטופלים מקבלים שעון דופק חכם לניטור (תמורת דמי פיקדון) וכך הם יכולים להתחיל ולהתאמן באופן עצמאי בבית, בפארק או בכל מקום שבו יבחרו. כך ניתן להבטיח את השמירה על כללי הריחוק החברתי הנדרשים בימי עידן נגיף קורונה.

במקביל, הצוות הרב מקצועי של רמב"ם עוקב באופן צמוד אחרי התקדמות המטופל, ומייצר תקשורת ישירה ומקוונת עם המטופלים באמצעות שיחות טלפון, וידאו או הודעות טקסט מוצפנות הנשלחות דרך האפליקציה. האפליקציה החכמה מתריעה כשהיא מזהה תוצאות חריגות, מזכירה לחזור לאימונים לאחר הפסקה ארוכה מדי ומדווחת על התקדמות בתוצאות או על האטה.

אנשי הצוות נותנים למתאמנים פידבק אישי ובמידת הצורך, מזכירים להם פגישות שנקבעו עם הדיאטנית או עם גורמי טיפול ושיקום אחרים. כל הנתונים העולים מאימוני הכושר מתועדים גם בתיק הרפואי של המטופל.

"יעילותה של הפעילות הגופנית הוכחה כאחד הגורמים החשובים והמסייעים להחלמת מטופלים לאחר אירוע לבבי, במיוחד אם מקפידים על פעילות גופנית סדירה בת לפחות 150 דקות בשבוע, בתכנית המותאמת למטופל וכוללת פעילות אירובית בשילוב אימוני התנגדות ואיזון גורמי סיכון", אומר ד"ר בועז אלעד, רופא קרדיולוג ואחראי השירות במערך הקרדיולוגי של הקריה הרפואית רמב"ם.

שירות שיקום לב מרחוק נועד לתת מענה למשתקמים בדרגת סיכון נמוכה. מדובר במטופלים לאחר אוטם שריר הלב או מטופלים אשר סובלים מאי-ספיקת לב דיאסטולית עם מקטע פליטה שמור. הללו עוברים הערכה רפואית ואישור רופא לבצע את השיקום מרחוק. צוות השיקום מלווה את המטופלים בזמן המתאים להם, בסביבתם הטבעית ותחת התאמה אישית של אופי האימון, מעקב צמוד של מאמן אישי, פיזיולוג, אחות שיקום ורופא קרדיולוג.

מעבר לביצוע הפעילות הגופנית, לכל מטופל מורכבת תכנית שיקום רפואית ואישית הכוללת הסבר על גורמי הסיכון ומתן אמצעי לטיפול בהם. "מטופלים שלא מקפידים על טיפול, על פעילות גופנית, על מעקב ואיזון גורמי סיכון, למעשה חוזרים אלינו במצב גרוע יותר", מסביר ד"ר אלעד. "לפני פרוץ מגיפת קורונה, השיקום התבצע באולם ייעודי בתוך בית החולים בליווי רופא ואחות. כעת בעידן הקורונה, למטופלים יש פחות רצון להגיע לבית החולים, הצוותים פחות זמינים ויש רצון לצמצם מגע. לפה נכנס שיקום הלב הוירטואלי".

מדובר בתכנית בת שלושה חודשים לכל הפחות אך ניתן להאריכה עד תשעה חודשים נוספים בסיוע הביטוחים המשלימים. שלושת החודשים הראשונים כלולים בסל הבריאות וזמינים לכל המטופלים באמצעות טופס 17 בכל קופות החולים. ניתן להפסיק את השירות בכל עת ומכל סיבה.

"בעזרת הטכנולוגיה, אפשר לאתר חריגות במדדים, לעודד את המטופל מרחוק, לכוון ולשנות את מבנה תכנית השיקום האישית במטרה לסייע למטופל להמשיך בשיקום", מדגישה איריס אייזן, אחות מרכזת נושא שיקום לבבי מרחוק במערך הקרדיולוגי ברמב"ם. "למעשה, הייחוד של התכנית הזו טמון בשיתוף הפעולה המלא הנדרש מצד המטופל, שנדרש להישאר פעיל למען החלמתו התקינה".

נושאים קשורים:  רמב"ם,  שיקום לב,  רפואה מרחוק,  ד"ר אורן כספי,  ד"ר בועז אלעד,  קרדיולוגיה,  קורונה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
22.09.2020, 08:59

סחטין על הרעיון פורץ הדרך!