חדשות

ההחלטה להאריך את תקופת מתן חיסוני RSV לפגים אינה מיושמת

לנוכח עלייה חדה במקרי RSV, הוועדה המייעצת לחיסונים במשרד הבריאות המליצה להאריך את תקופת מתן החיסון גם לאפריל, אך ההחלטה אינה מיושמת בתחנות טיפת חלב

מחלקת פגים בבית החולים "שערי צדק" בירושלים (צילום: הדס פרוש / "פלאש 90")

למרות החלטת משרד הבריאות להאריך את תקופת מתן החיסון לוירוס הנשימתי RSV הפוגע בפגים, בפועל ההחלטה איננה מיושמת. כך דיווחה הבוקר (ג')  מיטל יסעור בית-אור ב"ישראל היום". הורים לפגים הביעו דאגה והתלוננו שהתינוקות הם עתה ללא הגנה.

כפי שדווח לאחרונה, השנה נרשמה בישראל עלייה חדה במקרי RSV - הנגיף הגורם לדלקות בדרכי הנשימה שעלולות להוביל למוות. במארס האחרון דווח על 133 אשפוזי תינוקות בשל הנגיף לעומת 12 במארס 2019.

עונת הפעילות של הנגיף זה היא בנובמבר-מארס. בחודשים אלה אכן ניתן חיסון סביל (המכיל נוגדנים) לפגים. השנה, על פי נתוני משרד הבריאות לפני פרוץ הקורונה, בחודשים נובמבר-מארס 2019-2018 היתה רמת התחלואה ב-RSV נמוכה פי 3.5 מפעילות ה-RSV בימים אלה ופי שניים בהשוואה לשנים עברו.

הנגיף פוגע בפגים ובתינוקות מדוכאי חיסון. הוועדה המייעצת לחיסונים במשרד הבריאות המליצה, לאור הנתונים, להאריך את תקופת מתן החיסון גם לאפריל. אלא שההחלטה להאריך את תקופת החיסונים אינה מיושמת בתחנות טיפת חלב לא מעטות.

רומי שחורי, מנכ"לית עמותת לה"ב: "בתחילת ההתפרצות השנה נדרשו למשרד הבריאות שלושה חודשים להבין שיש בעיה, עד שהוצאה הנחיה להתחיל לחסן את כל הפגים, באוגוסט. שלושת החודשים האלה הביאו למקרים רבים של פגים שאושפזו בגלל הדבקה בנגיף RSV. את ההשלכות של המחלה הם סוחבים עד היום. פג אחד נפטר בשל אי מתן החיסון".

נושאים קשורים:  RSV,  חיסון RSV,  טיפות חלב,  פגים,  משרד הבריאות,  חדשות
תגובות
14.04.2022, 11:12

אצלנו באשפוז יום ילדים באסף הרופא - שמיר מחסנים מטופלי כללית נגד RSV. כן, לא נוכל לחסן את כל אלה שברשימות החודש כי ההנחיה ניתנה רק ב4/4 כך שהתבזבז שבוע ועוד שבוע של החג. יחד עם זאת, אילוץ זה אפשר לנו לבצע תעדוף ולחסן רק את הקטנים והחולים שחשוב שיתחסנו ולא להמשיך בצורה לא מושכלת לחסן פעוטות בריאים, גדולים ומפותחים רק כי נולדו בחורף שעבר בשבוע מוקדם. למשל בני שנה וחצי, ילידי אוקטובר 20 שנולדו ב32 שבועות והיום הם בריאים השוקלים 13 ק"ג - ויש הרבה כאלה עם הארכת תקופת החיסון.

24.04.2022, 20:44

דר זיו הרמתי
החיסון ל RSV ניתן על ידי קופות החולים ולא טיפות חלב אין צורך להכפישן לשווא החיסון עצמו עולה בין 4000- 6000 שח למנה ולכן עלות החודש הנוסף היה כמה מיליוני שקלים עם יעילות לא ברורה
בנוסף בדיווחים מהשטח הרבה הורים לא הגיעו לקבל החיסון בשל הפסח למרות היערכות מצוינת של קופות החולים