מחקרים

מה ההשפעה של אלכוהול על מערכת האנדוקנאבינואידית?

מצא כי צריכה של אלכוהול גורמת לירידה מהירה ברמות האנדוקנאבינואיד AEA בדם

16.08.2022, 14:46
התמכרות לאלכוהול (צילום: אילוסטרציה)

ישנם מספר עדויות לכך שאיתות במסלול האנדוקנאבינואידים יכול להשפיע את צריכת אלכוהול. מחקרים קדם-קליניים מצאו כי חסימה תרופתית של קולטן לקנאבינואיד 1 (Cannabinoid Receptor 1 - CB1) מביא להפחתה בצריכת אלכוהול. יתרה מזאת, השוני במטבוליזם של אנדוקנאבינואידים אצל נבדקים שונים יכול להיות קשור להבדל בהמצאות ובחומרה של התמכרות לאלכוהול באנשים שונים. עם זאת, טרם ידוע מה ההשפעה המיידית של אלכוהול על המערכת האנדוקנאבינואידית בבני אדם.

במחקר זה החוקרים העריכו את ההשפעה המיידית של מתן אלכוהול על רמות אנדוקנאבינואידים בפסלמה, על ידי ניתוח נתונים משני מחקרים מבוקרים של מתן אלכוהול. במחקר ראשון, 47 נבדקים בריאים הוקצו אקראית לקבלת אלכוהול ואינבו בסדר משתנה. האלכוהול הוזלף לתוך הוריד בשיטה כזו שכל מטופל הגיע לרמות אלכוהול כמעט זהות, של 0.05%, במבדק נשיפה וזו נשמרה על פני שלוש שעות. במחקר השני, 23 נבדקים בריאים קיבלו אחראיות על מתן האלכוהול לתוך הוריד של עצמם במהלך המחקר כולו. בשני המחקרים החוקרים מדדו את רמות האנדוקנאבינואידים AEAי(N-arachidonoylethanolamine) ו-2-AGי (2-arachidonoylglycerol) בבסיס ולאחר החשיפה לאלכוהול.

תוצאות המחקר הדגימו כי בקבוצה שקיבלו אלכוהול במשטר מדוד, מתן מיידי של אלכוהול גרם לירידה ברמות AEA, אך לא של 2-AG, בדם בהשוואה לאינבו. ממצא זה אושש בקבוצה השניה בה הנבדקים שלטו במתן האלכוהול, שם נצפה כי רמות AEA פחתו בהתאם לחשיפה לאלכוהול.

מסקנת החוקרים הייתה כי לאלכוהול השפעה ישירה על המערכת אנדוקנאבינואידית בדם פריפרי. משום כך, על מחקרים עתידיים לבחון האם צריכת אלכוהול משפיעה באופן דומה על איתות מערכת האנדוקנאבינואיד במוח. הבנה מעמיקה יותר של הקשר הדו-כיווני בין אלכוהול לבין מערכת האיתות של אנדוקנאבינואידים יכול לספק הבנה עמוקה יותר בנוגע לאטיולוגיה והשלכות של התמכרות לאלכוהול.

קנאביס, התמכרויות

אנדוקנאבינואידים, אלכוהול, AEA, 2-AG, התמכרות לאלכוהול.

Endocannabinoid, Alcohol, N-arachidonoylethanolamine (AEA), 2-arachidonoylglycerol (2-AG), Alcohol Use Disorder.

Matthew E. Sloan, et al. (2022) “The effects of acute alcohol administration on circulating endocannabinoid levels in humans.” Addiction Biology, September 2022. Vol. 27, Issue 5, e13197. doi-org.ezproxy.bgu.ac.il/10.1111/adb.13197

https://onlinelibrary-wiley-com.ezproxy.bgu.ac.il/doi/10.1111/adb.13197

נושאים קשורים:  מחקרים,  אלכוהול,  קנאבידואידים,  התמכרות,  המערכת אנדוקנאבינואידית
תגובות