חדשות

שיתוף נתונים בעקבות הקורונה עשוי לשפר את מחקר ההריון בארה"ב

מחקר שהסתמך על נתוני קורונה הראה שבזמן המגיפה נרשמה ירידה של 5.2% במספר הלידות החיות ועלייה במספר מקרי מוות של יולדות

הריון במגיפת הקורונה. צילום: אילוסטרציה

שיעורי התמותה של יולדות בארה"ב גבוהים מאוד, אך מחקר ההריון במדינה אינו מפותח. אתר החדשות הרפואיות STAT מדווח על האפשרות שהמחקר ידביק את הפער בשל מגיפת הקורונה, אשר הובילה לפיתוח טכנולוגיות ואיסוף נתונים שיסייעו למחקר זה.

כשמגיפת הקורונה התפרצה בארה"ב, לסוכנויות פדרליות, מערכות בריאות וחברות מידע רפואיות היתה מוטיבציה לפתוח את הרשומות שלהן וליצור שיטות שעוזרות לבתי חולים לשתף רשומות חולים רגישות למחקר תוך שמירה על פרטיות החולים. הצעדים הללו העניקו לחוקרים מידע רב כמעט בזמן אמת על יעילות של תרופות וחיסונים, כולל אצל נשים בהריון. אחד הממצאים העיקריים של תקופה זו היא שנשים בהריון נמצאות בסיכון גבוה יותר למחלת קורונה קשה.

השיטות החדשות עשויות כעת להועיל להבנת ההריון, לא רק בעת מגיפה. כיום, עדיין לא ברור לחלוטין מדוע מתרחשים סיבוכים מסוכנים כמו רעלת הריון, או אם תרופות מסוימות והליכים רבים בטוחים במהלך ההריון. הניסויים הקליניים שיכולים לעזור לענות על שאלות אלו אינם אתיים, ולמרות השינויים הרגולטוריים שנערכו לאחרונה, מחקרי עוקבה בהריון הם עדיין נדירים. משום כך, מידע מהעולם האמיתי חשוב מאוד למחקר הריון.

מה שעוד מקשה על מחקר הריון הוא המגוון העצום של נתונים הייחודי לתחום. לידה יחידה כוללת מפגשים קליניים רבים, מתכנון משפחה ובדיקות לפני הלידה ועד הלידה עצמה, כולל ביקורים בטיפת חלב בשנות החיים הראשונות של תינוקות. כל מפגש כזה נערך במרפאות שונות עם שיטות שונות לאיסוף נתונים.

האתגר הראשון של חוקרי הריון הוא לקבוע מי בהריון. למרות יותר משלושה מיליון לידות שמתרחשות בארה"ב מדי שנה, אין ברשומות הרפואיות הקיימות ציון לתחילה וסיום של הריון. עד שנת 2019, אפילו בתעודות פטירה לא היה כתוב מתי היה ההריון האחרון.

לכן, כדי לחקור הריון, חוקרי בריאות האוכלוסיה צריכים לבנות הגדרות משלהם לנתונים. במחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת JAMA Network, החוקרים השתמשו בנתונים שקשורים לתוצאות ההריון - לידות חי, לידות מת, הריונות חוץ רחמיים והליכי לידה שונים. בשל המגיפה, הנתונים ממסד נתונים כללי ארצי של בתי חולים בארה"ב סופקו לכמה קבוצות מחקר. מדובר במערך נתונים עצום שהופק מ-463 בתי חולים ברחבי ארה"ב והוא כלל תיעוד של כמעט 850,000 נשים שהיו בהריון לפני מגיפת הקורונה ושל יותר מ-800,000 נשים שהיו בהריון במהלך המגיפה. בניגוד לנתונים שעליהם מסתמכים חוקרי בריאות האוכלוסיה, הנתונים בתקופת המגיפה הוזנו באופן מיידי ושוטף.

קבוצת החוקרים שבחנה את הנתונים האלה הגיעה למסקנה שבמהלך השלב החמור של מחלת הקורונה, מקרי מוות של אמהות במהלך אשפוז ללידה עלה מ-5.17 ל-8.69 מקרי מוות לכל 100,000 נשים. בנוסף, מספר הלידות החיות היה נמוך ב-5.2% לעומת התקופה שלפני המגיפה. עם זאת, החוקרים עדיין לא יכולים לקשור את מקרי המוות העודפים של יולדות לגורם מסוים, כי הנתונים היו מוגבלים לנתוני בתי החולים, ללא נתונים מהתקופה שלפני הלידה או אחריה.

נושאים קשורים:  הריון,  מחקר,  מגיפת הקורונה,  ארה"ב,  19-COVID
תגובות