דעות

בעקבות מגיפת הקורונה: תום עידן הרפואה ה"קונבנציונלית"?

האם משבר הקורונה יצמיח רפואה הומאנית אינטגרטיבית המשלבת "נוסחאות מנצחות" של רפואה מבוססת ראיות ואנושית, תפורה לכל חולה על פי מידותיו והעדפותיו, שמודעת למגבלותיה ושאינה לוקה בהיבריס ממאיר?

מגיפת הקורונה בישראל. צילום ארכיון: יונתן סינדל/ פלאש 90

באוגוסט 2021, בעיצומו של גל הקורונה הרביעי בישראל, התרחשה אחת הסערות הציבוריות התורניות בקשר ל"מגיפה הקטלנית והמשתוללת", וזאת בעקבות אמירתה הבלתי נתפשת של רופאה בכירה, מנהלת טיפול נמרץ  באחד מבתי החולים המרכזיים בארץ.  בפוסט בפייסבוק היא כתבה: "אל תצפו לחמלה מהצוותים הרפואיים כשתגיעו אליהם כשלא התחסנתם. כלו כוחותינו". ניכר היה מדבריה כי היא רואה בעצמה כמי שמייצגת את כלל הרופאים והרופאות.

שנה עברה מאז האמירה הקשה הזאת. מי זוכר אותה היום? כמה מאיתנו עסוקים כיום בהתלבטות האם להתחסן? אכן, מי שיבקש לתאר את הכרוניקה של הגל הנוכחי, השישי, וישווה אותו לזה שקדם לו, ולפניו ולפניו, לא יכיר בו כלל את פניו של האירוע הפנדמי שעבר עלינו במשך יותר משנתיים, אירוע שהיו שקראו לו בתחילתו "מגיפת קץ האנושות". האם יש סיבה לחזור היום לאמירה ההיא? ובכלל, האם הגיע הזמן לסיכום האירוע הבריאותי הכלל עולמי הזה? אני סבורה שהתשובה חיובית.

יותר מכל הביאו המגיפה וניהול הטיפול בה לכרסום חמור ברכיב החיוני כל כך לקשר הרפואי-טיפולי: חמלה

בשלב שבו אפילו ערוצי התקשורת איבדו את היכולת לייצר דרמה ממגיפת הקורונה ועברו לשערוריות אחרות, "שגרתיות" יותר, חשוב שתיעשה בדיקה מדוקדקת של מה שאבד לנו במהלך התקף החרדה הבינלאומי הזה; בשלב שבו הדיו בה נכתבו צו בריאות העם(1) וחוק הסמכויות(2) עוד לא יבשה, חשוב שנשאל האם יש דרך להחזיר את הגלגל לאחור ולהשיב לנו את זכויות האדם הבסיסיות שנרמסו.

בימים בהם אנחנו מלקקים את הפצעים וחוזרים בהדרגה לעסוק בסוגיות קיומיות ארציות יותר כמו יוקר המחיה, מצוקת הדיור ובעיות חברתיות מתחום הרווחה; ימים בהם בור תחתית אפל פעור לפתחנו בכל מה שקשור לילדים שהחלו את התבגרותם לפני כשנתיים וחצי, וחלק גדול מהם, גדול מאי פעם, משתמש בסמים, מועמד לאשפוז פסיכיאטרי או סובל מדיכאון ומאובדנות(3), נדרש סיכום, ולו סיכום ביניים, של המשבר.

ואם נתמקד בחלק הרפואי-בריאותי, הרי שמעבר לשאלות רפואיות גרידא אודות הוירוס והחיסון, יש חשיבות גדולה בעיני לעיסוק במספר שאלות "קיומיות" הקשורות לרפואה הקונבנציונלית, למוסדותיה, להיררכיה המובנית בה, לצורת החשיבה הרפואית, ומעל לכל – ליחס לחולה ולמחלה. בשאלות אלו ראוי היה לעסוק שנים רבות לפני פרוץ הקורונה, אך מאז שפרצה גברה עוצמתן והחריפה משמעותן.

במיוחד צריך לשאול האם הגישה של מערכת הבריאות, שאחת מתוצאותיה היא חלוקה למחנות - רופאים וחולים - חלוקה שגורמת לריחוק ויוצרת ניכור בין הרופא/ה לחולה, היא מחויבת המציאות, או שמקורה בשגיאה אנושית בסיסית פרי פחדים, תאוות כוח או "סתם" מוגבלות רגשית. שהרי במהלך ניהול משבר הקורונה הפכה רווחת יותר בציבור התחושה שהרפואה הקונבנציונלית נוטה לשכוח את האדם שבמטופל, הופכת ונהיית מכשירנית ככל שהשנים עוברות, ושהקשר הטיפולי במסגרתה הולך ומתרופף.

פתרונו של אירוע החירום ההמוני סוכם באופן חד מימדי וגורף באופציה אחת - חיסון; מגיפה שהניסיון לבלימתה מתנהל בכפייה; מחלה ויראלית שהטיפול בה והמניעה שלה מתוכננים במאסות, ללא התאמות גיל, מחלות רקע, רגישויות וכו'; כשריח העיסקה המסחרית שעולה מכך נודף למרחקים

גם הרופאות והרופאים הלא מעטים אשר מחזיקים בתפישות אנושיות ושוויוניות, שבעיניהם הרפואה הפטריארכלית שייכת לעבר ושמחנכים סטודנטים לגישה רפואית הומאנית, נאלצים להתנהל לפי כללי מערכת שהגישה השלטת בה מציבה חיץ בין המחנות.

נראה שאירוע החירום הבריאותי ההמוני הזה, שפתרונו סוכם באופן חד מימדי וגורף באופציה אחת : חיסון; מגיפה שהניסיון לבלימתה (שבתחילה התיימרו למגרה) מתנהל בכפייה; מחלה ויראלית שהטיפול בה והמניעה שלה מתוכננים במאסות, ללא התאמות גיל, מחלות רקע, רגישויות וכו'; כשריח העיסקה המסחרית שעולה מכך נודף למרחקים - כל אלה הביאו לשיא את השחיקה שעוברת הרפואה הקונבנציונלית כבר שנים בכל האמור ביחס אישי למטופלים, בהתנהלות הומאנית ואף בהקפדה על זכויות האדם וזכויות החולה. יותר מכל הביאו המגיפה וניהול הטיפול בה לכרסום חמור ברכיב החיוני כל כך לקשר הרפואי-טיפולי: חמלה.

זו החמלה שפרופ' שרון ענב מפצירה בנו לא לצפות לה; זו החמלה שנראה ששני פרופסורים נוספים שעשו בדבריהם הפרדה בין מחוסנים ללא מחוסנים (האחרונים "תופסים מיטות" או גורמים בעקיפין למותם של הראשונים) שכחו את חשיבותה. האמירות של שלושה פרופסורים אלה לא רק פגעו במרקם היחסים שבין הרופא/ה לחולה אלא גם היו חלק מהפגיעה ברקמה הכלל חברתית.

האם המשבר בעולם הרפואה הקונבנציונלית, שמתהווה כאמור כבר שנים, ויצא לאור בעת ניהול משבר הקורונה, יביא להתפרקות או לשינוי מבורך? את זאת נדע רק בעוד שנים רבות. האם קבוצות הרופאים והרופאות, שמונות כ-300 חברות וחברים, אשר קמו בתגובה למדיניות שננקטה במאבק במגיפת הקורונה וקוראות תיגר על מדיניות זו ועל ההתנהלות של הממסד הרפואי בישראל, הן חיל חלוץ לשינוי פני הרפואה, או שמא אלו קבוצות אזוטריות "הזויות", שאין להן תוחלת? גם את זה נדע רק בעוד מספר שנים.

ברגעים אופטימיים אני משתדלת לקוות שמעז יצא מתוק, שמשבר הקורונה יצמיח רפואה אינטגרטיבית במובן של שילוב "נוסחאות מנצחות" של רפואה מבוססת ראיות ואנושית, תפורה לכל חולה על פי מידותיו והעדפותיו, שמודעת למגבלותיה ושאינה לוקה בהיבריס ממאיר. רפואה הומאנית.

הכותבת היא מומחית בשיקום ילדים ומבוגרים; אחראית ביחידה לטיפולי בית שיקומיים בקופ"ח כללית - מחוז מרכז; חברה בקבוצה "אפשר גם אחרת" ובמליאת מח"צ

ספרות:

  1. צו בריאות העם (נגיף הקורונה החדש) (בידוד בית והוראות שונות) (הוראת שעה), תש"ף-2020 – תשפ"ב- 2022
  2. חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), תש"ף-2020 – תשפ"ב- 2022
  3. ע"פ דו"ח מיוחד של המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת, בתקופת הקורונה היתה עלייה של 129% בדיווחים על כוונות אובדניות
נושאים קשורים:  דעות,  חדשות,  קורונה,  יחס רופא-מטופל,  ד"ר שירית אופיר,  חיסונים
תגובות

ד'ר אופיר, תודה לך. היטבת לבטא במילים מדויקות את עומק השבר . כי אולי, על פני השטח, אין יותר סגרים , והכפייה והיעדר החמלה פחתו במקצת . אבל מתחת לפני השטח- התהליכים הנוראאים שקרו כאן לא נלמדו, ומסקנות לא הוסקו, והשדים האלו עלולים לצוץ בכל רגע. ולא רק במשברים בריאותיים

07.09.2022, 11:28

מאמר מצויין. מתאר באופן מדוייק למה אי אפשר סתם כך "להמשיך הלאה"

07.09.2022, 13:20

תודה על דברייך

07.09.2022, 13:31

תודה על המילים המדוייקות, רפואה ששמה במרכז את כבוד האדם ורצונו, שמסתכלת על האדם הגובה העיניים ומשתפת אותו בקבלת ההחלטות, זה העתיד וצו השעה

שירית יקרה, סיכום מופלא של תהליכי העומק הקשים העוברים על יחסי רופא/ה-מטופל/ת מזה שנים והואצו מאוד בשנתיים האחרונות.
מקווה ואף מאמינה שהמשבר יוביל לחשיבה מחדש שלנו ושל המטופלים לגבי הקשר הטיפולי עם אפשרות לשינוי שיהיה מספק ומעצים לשני הצדדים.

07.09.2022, 13:40

מאמר מצוין. היטבת לתאר, לדעתי, את הסכנות הטמונות בגישה סמכותנית של הרפואה המודרנית, ועל אחת כמה וכמה בעת ניהול משבר עולמי. אכן המחיר הבריאותי, כלכלי, חברתי שנאלצים להתמודד עימו היום כבד מנשוא. מצטרף לתקווה שהעלית כי יופקו הלקחים בעתיד לגבי מגבלותיה של גישה טיפולית על פי פרוטוקול אחד, שאין לחלוק עליו, ושלא ניתן לנהל עליו דיון מקצועי, הוגן ושקוף

07.09.2022, 15:26

תודה🌹

תודה שירית, מאמר חשוב.
הרפואה היא עיסוק המבוסס על אמון.
כשאבד האמון, באו הפרוטוקולים...

07.09.2022, 19:39

תודה. על הפרישה המייצגת של אחד מתחלואי מערכת הבריאות. כתוב רגיש וברור.

הטיפול בקורונה על ידי משרד הבריאות לא היה נוראי כפי שמוצג במאמר ואנושיות ויחס לחולה הוא חלק אינטגראלי מתפקוד כל צוות רפואי /סיעודי ללא כל קשר לקורונה אבל כשיש מגיפה חייבים לקבוע הגבלות ותקנות במיוחד בישראל, שכל אחד הוא פרופסור. וכן אם יאושר החיסון החדש של פייזר מומלץ מאוד לקבלו במיוחד מגיל 65 ומעלה. הכותבת הייתה צודקת אם כל המתלוננים היו נשארים בבית מטפלים בעצמם ולוקחים אחריות על בריאותם אבל בישראל אחרי חצי שעה חום פונים כבר למרפאה במקרה הטוב ולמיון במקרה הרע. במהלך הקורונה הצוותים במחלקות הקורונה ובטיפול נמרץ עבדו ללא ליאות ובהחלט אפשר להבין את הרופאה שאבדה את החמלה מישהו במצב קשה שלא התחסן .גם כל אלה שלא התחסנו בבחירה פנו לקבלת שירות רפואי כשחלו ולא נשארו בביתם ולכן אין כל הצדקה להציג באור שלילי את ההתמודדות של מערכת הבריאות בעת מגיפה. קל יותר לשבת ביציע ולבקר

07.09.2022, 22:35

במילים אחרות: לדעתך אתיקה וערכי היסוד של הרפואה הם נכונים, למעט במקרים שבהם הם באים לידי מבחן.
ולא ברור למי את באה בתלונה על הפניה למרפאה "אחרי חצי שעה של חום". גם שם זה כנגד אלו שבחרו שלא להתחסן?

גם לי לא ברור. התלונה הזאת לא מופנית כלפי הלא מחוסנים אלא כלפי הישראלים ההיסטריים. "אחרי חצי שעה חום" הם פונים למרפאות. ומה עם כל המקרים שנשלחו ע"י רופא.ת המשפחה ישירות למיון בשל חום ובדיקה חיובית. ואיך אפשר להאשים את הישראלים שלא חיכו, לאחר הבהלה הקשה שזרעו בקרבם, כל המומחים (רופאים, כלכלנים, אנשי עסקים, ראשי המלל והפוליטיקאים)

08.09.2022, 11:47

ד״ר טבנקין מעלה כאן נקודה חשובה ביותר - האחריות של המטופלים שבוחרים שלא למלא אחר המלצות מערכת הרפואה.
נושא זה אינו מוגבל למגפת הקורונה, והוא מוכר כבר עשורים רבים לדורות של רופאות ורופאים: מטופלים שמתעלמים מהמלצות ומגיעים לקבלת טיפול במצב שהיה נמנע לו היו הם עושים את חלקם וממלאים אחר הוראות הטיפול המונע או הטיפול בבעיה בשלביה המוקדמים.
לסיכום - הטיפול המוצלח הוא ברוב המקרים שיתוף פעולה בין הצוות הרפואי למטופל, כשלכל צד יש אחריות למלא את חלקו.

08.09.2022, 16:37

הטיפול המוצלח הוא *תמיד* בשיתוף פעולה. אין טיפול מוצלח ללא שיתוף פעולה של המטופל.

אני, ואני מעריך שגם אחרים כאן, לא מדברים על סיכויי הצלחה של טיפול, אלא על התעוזה להגיד בפה מלא שמטופל שאינו ממלא אחר ההוראות, אינו זכאי, בקונסטלציה כלשהיא, לחמלה. זה בלתי נתפס, וזה קיבל לגיטימציה רק בקורונה.

אנונימי/ת
08.09.2022, 17:26

אני מכירה, מעולם אחר, שיתוף פעולה שמושג בכפיה. להבנתי, שום דבר טוב לא יוצא משיתוף פעולה כזה

אני מכירה, מעולם אחר, שיתוף פעולה שמושג בכפיה. להבנתי, שום דבר טוב לא יוצא משיתוף פעולה כזה
(בטעות נלחץ לי באנונימיות בתגובה למעלה)

"במלחמה כמו במלחמה". ואכן, הטיפול במגפה עולמית עם קורבנות כל כך רבים היא מלחמה לכל דבר ובמלחמה יש איסטרטגיה אחת וטקטיקה אחת, מגובשת ע"י בעלי הדיעה והאמורה להביא ניצחון, להציל חיי אדם ולמזער נזקים. לא עת היא להתיפיף במושגים כמו חופש הביטוי, רב שיח, דיונים מיותרים וכו'. הללו חשובים בעיתות שגרה. האופציה, למשל, שאזרחים ייתנגדו להתחסן מבלי לקחת אחריות אישית, יפיצו במודע את המחלה ויסכנו אחרים אינה מתקבלת על הדעת ולכן יש לכפות עליהם את מדיניות הבריאות החוקית למיגור המגפה גם אם זה בניגוד לרצונם. מדיניות זו ביתה מקובלת בתקופת המנדט ובשנות המדינה הראשונות והביאה בהצלחה לניצחון על המגפות שרווחו אז בארץ.

07.09.2022, 21:27

אני חושבת שיש מקום לתת כבוד לכלל הדעות המקצועיות, גם לדעות מיעוט, כמו גם לדעת משרד הבריאות (ומתוך כך חבל שלא השמטת את המשפט המשמיץ "ריח העסקה המסחרית"). אני גם מסכימה שהקורונה מעלה שאלות על צורך בזהירות מול רפואה פטריאכלית. אבל עוד יותר מכך, הקורונה גם חשפה את הסכנה בזליגה המהירה וחסרת האחריות בחסות הרשתות החברתיות לתיאוריות קונספירציה הזויות (מי אמר צ'יפ בחיסון?) ולהצגת אנשים חסרי כל ידע מדעי באופן שווה ערך למומחים. הכוונה שלי אינה לרופאי מח"צ, שרובם המכריע רצינים, מקצועים ומצפוניים, ואשר דעתם שונה אך לגיטימית וחשובה, אלא למגוון טרמפיסטים וטראמפיסטים שביניהם ובין מדע אין דבר. צריך לחשוב כיצד נותנים בעתיד במה למגוון דעות מקצועיות, אך יותר מזה- כיצד מסננים את אלו שלא, וכיצד מגנים על הציבור מפני בורות מזיקה וממאירה.

07.09.2022, 22:28

הקורונה חשפה לא פחות את הזליגה של הרשתות החברתיות ללב ליבו של המדע. פאניקה, שמועות שוא, מודלים ומודליסטים חסרי הכשרה קלינית הכתיבו את מה שהמדע יגיד. "מומחים" אמרו אמן לכל סרטון, תמונה או מניפולציה סטטיסטיות בגרוש, ומצאו את עצמם במעגל קסמים של כניעה להפחדות, בדיות ואגדות. אני מתקשה להבין באיזה מובן זה עדיף מ"תיאוריות קונספירציה".

07.09.2022, 22:34

תודה ד"ר אופיר על האמירה החשובה והזעקה המנוסחת היטב. הנזק שבמסע ההפחדה (וההשתקה) המתמשך שבו עסקו רבים מדי ממקצוענו בארץ ובעולם - כמובן אך ורק מתוך כוונה טובה - הוא עצום. אסור שבשם ההגנה על הציבור נצדיק עוד אי פעם יצירת פאניקה, צנזורה, הכפשה של מטילי ספק או מתנגדי מדיניות ואפליה של "סרבנים". יש להשמר מאד מקרבה למדרון החלקלק אל עבר העריצות הסינית ממנה יובאו רעיונות רבים מדי.

07.09.2022, 23:14

למעט
כול התגובות המוזמנות בהתחלה
את טועה ומטעה.
התנהלות משרד הבריאות
והממשלה בראשות ביבי ולאחר מכן בנט היו למופת.
היגיע הזמן שמכחישי הקורונה והחיסונים יעלמו מעיננו.

07.09.2022, 23:23

חחח

08.09.2022, 09:03

מציע שתנסה לעשות שיעורי בית. בכנות.

08.09.2022, 00:31

מאמר חשוב מאוד! תודה שירית

08.09.2022, 14:24

אני אמנם אינני רופא, אבל עבדתי במחיצת רופאים כל חיי המקצועיים. אני קצת מתקשה להבין את המסר המסוכן הזה. אם אדם מסרב לקחת תרופה או מסרב לניתוח, אז זו זכותו המלאה והוא עלול לגרום לנזק רק לעצמו. אבל במגיפה שמשתוללת, מי שמתעלם מהנחיות שהוכחו מדעית על ידי רוב המחקרים בעולם ופורסמו בספרות שמקובלת על רוב הרופאים והמדענים (ותמיד יהיו חולקים, היה גם וירולוג אמריקאי מפורסם שכפר במשך שנים בעובדה שמחלת האיידס נגרמת על ידי וירוס), הרי גורם בכך נזק להרבה מאד אנשים ולא רק לעצמו. מעל עשרת אלפים חולים מתו מקורונה בישראל וחלקם הודבקו על ידי צעירים שאפילו לא ידעו שהם חולים. אז האם זכויות החולה מול הרופא ומוסדות הבריאות הן זהות במחלה רגילה ובמגיפה? נשגב מבינתי.

08.09.2022, 16:40

תסתכל סביבך. הארץ והעולם מלאים באנשים שמילאו אחר ההוראות אך נדבקו והדביקו רבים אחרים.
גם קונצנזוס מדעי אינו ערובה לצדק, ובודאי אינו הצדקה לאובדן זכויות יסוד, כשבראשן הזכות לחמלה.

אנונימי/ת
08.09.2022, 22:37

תודה לך, ד"ר אופיר. העלאת נקודות שמערכת הבריאות תהייה חייבת לתת עליהן את הדעת, על מנת לשקם את אמון הציבור. מצטרפת לתקווה שמעז יצא מתוק.

09.09.2022, 17:08

הדבר היחיד שלו אני מסכים בכתבה הוא שצריך לנקוט בגישה לא אלימה כלפי מתנגדי החיסונים, פשוט כי הגישה הזאת לא עובדת. הטענה שניתן להסיק מהמצב היום על הדרך בה היה צריך לטפל במגיפה מלחתחילה מתעלמת מהשינוי הדרסטי שחל לאחר התחסנות האוכלוסיה, הזמינות של תרופות, וגם זה שהתברר בדיעבד שהאומיקרון לא כל כך מסוכן. אם שוב תגיעה מגיפה שאין לגביה ידע מדעי ואשר מביאה לתמותה גבוהה אני מאמין שהמערכת תפעל באופן דומה במטרה למנוע תמותה המונית וקריסה של מערכת הבריאות.

אחרי

10.10.2022, 23:37

מדויק. אמיץ. נכון.
תודה