מחקרים

גורמים ארגוניים הקשורים להתאמה להנחיות לטיפול במחלות כרוניות

הנהגה פעילה, תרבות של עבודת צוות, טיפול על בסיס שיתוף פעולה בין המטפלים, שימוש בנתונים על מנת להעלות את איכות הטיפול, שיתוף מטופלים בפאנלים נמצאו כפונקציות אשר עשויות להיות קשורות לאיכות הטיפול במחלות כרוניות

03.11.2022, 11:16
רופאה ומטופל, מעורבות מטופל. אילוסטרציה

הנחיות לטיפול ומניעה של מחלה כרונית הינן לרוב מוכרות. למרות זאת, שימוש בהנחיות הללו בפועל אינו עקבי. במחקר זה, אשר ממצאיו פורסמו בכתב העת JABFM החוקרים זיהו שילוב של גורמים הקשורים ליישום הנחיות לטיפול במחלות כרוניות ברפואה הראשונית.

החוקרים בצעו מחקר חתך תצפיתי אשר כלל 22 מרפאות בגודל, בעלות ומיקום שונה. במסגרת המחקר בוצעו ראיונות עם שני אנשי צוות מכל מרפאה (n= 44) על מנת להבין את ההתנהלות ברמת הצוות והקליניקה. החוקרים ביצעו ניתוח סטטיסטי של הממצאים לאחר מכן.

תוצאות המחקר הראו כי Community Health Centersי(CHCs) העסיקו צוותים קליניים רב-תחומיים אשר כללו מגוון אנשי צוות בהשוואה ל-hospital-health systemsי(HHS) ומרפאות בבעלות רופאים. על אף ההבדלים, חברים במרפאות דיווחו באופן עקבי על מספר פונקציות אשר עשויות להיות קשורות לאיכות הטיפול במחלות כרוניות: הימצאות של הנהגה פעילה, תרבות של עבודת צוות, טיפול על בסיס שיתוף פעולה בין המטפלים, שימוש בנתונים על מנת להעלות את איכות הטיפול, שיתוף מטופלים בפאנלים, ניהול הטיפול עם השקעה ברצף טיפולי, טיפול מובן, וכן התנהלות עם מחויבות לקהילה.

החוקרים סיכמו כי ישנם גורמים ארגוניים הניתנים לשינוי אשר קשורים ליישום הנחיות לטיפול בחולים כרוניים במסגרת הרפואה הראשונית.

מקור:

Cohen et. al (2022) JABFM DOI: https://doi.org/10.3122/jabfm.2022.AP.210502

נושאים קשורים:  מחקרים,  מחלות כרוניות,  איכות הטיפול,  רפואה ראשונית
תגובות

לא לשכח כי גם בבתי חולים יש מרפאות משולבות עם שיתופי פעולה מבורכים
כמו למשל במרפאת אובאיטיס באיכילוב שמשלבת עיניים וראומטולוגיה
מרפאת דרכי דמעות שמשתפת א.א.ג
ועוד

אנונימי/ת
05.11.2022, 09:00

במציאות בקהילה במקומות רבים מאוד החולה הולך לאיבוד בין כל היועצים שקשה מאוד להשיגם רופאי המשפחה שזמינותם דלילה המכונים המפוזרים עם תורים ארוכים חדרי המיון העמוסים לעיפה ומחלקות בתי החולים שכל תכליתן לשחרר החולה תוך יום עד גג שלושה ארבעה ימים, שלא לדבר על התרבות החדשה שבה עיקר הקשב של הרופא נתון במסך המחשב כשהחולה לידו או בכלל בטיפול מרחוק. וגם הרפואה הפרטית שרחוקה מאוד מלהיות במיטבה.