מחקרים

תבחין לזיהוי אנטי-סנס אוליגונוקלאוטידים לעירור חיסוני

חוקרים מארצות הברית פיתחו תבחין חדש, מבוסס תאי Bjab, אשר מטרתו לזהות אנטי-סנס אוליגונוקלאוטידים העשויים להוביל להפעלה של מערכת החיסון המולדת

פעילות המערכת החיסונית (הדמיית אילוסטרציה)

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'Nucleic Acid Therapeutics', החוקרים תיארו תבחין in vitro חדש, הכולל שימוש בשורת תאי Bjab אנושיים מתורבתים. התבחין פותח ואומת לזיהוי אנטי-סנס אוליגונוקלאוטידים מכילי phosphorothioate מבוססי חומצת גרעין (PS-ASO), אשר עלולים לגרום להפעלת מערכת החיסון המולדת.

ל-PS-ASO קיים פוטנציאל להפעלת תגובות תאיות של מערכת החיסון המולדת, כאשר רמת ההפעלה יכולה להשתנות באופן דרמטי למדי עם הרצף. יכולת מזעור ההשפעה הפרו-דלקתית מהווה את אחד מקריטריוני הבחירה העיקריים של תרכובות המיועדות להגיע לניסויים קליניים. תבחין אשר פותח לאחרונה, המבוסס תאים מונונוקלאריים של דם פריפרי אנושי (hPBMC: human peripheral blood mononuclear cell), הראה יכולת מצוינת בזיהוי PS-ASOs המפעילים את מערכת החיסון המולדת, כך שניתן לסלקם מתהליך הפיתוח. עם זאת, תבחין זה כרוך במשאבים רבים, ומושפע בקלות משונות הנבדק. בשל כך, מטרת החוקרים הייתה לפתח תבחין המאפשר תפוקה גבוהה יותר, בנוחות רבה יותר.

התבחין כויל לשכפול התוצאות מתבחין ה-hPBMC. תבחין ה-Bjab תוכנן לאפשר תפוקה גבוהה יותר תוך נוחות רבה יותר, וזאת על ידי שימוש ב-RT-qPCR readout ל-mRNA של הכימוקין Ccl22. כמו כן, תבחין ה-Bjab הוכח גם כבעל יכולת הדירות (reproducible) גבוהה, ובעל יכולת לספק טווח דינמי גדול בקביעת הפוטנציאל החיסוני של PS-ASOs על ידי השוואה לביקורות PS-ASO לבוחן ביצועים (benchmark), אשר הוכחו בעבר בניסויים קליניים כבטוחות או כדלקתיות. בנוסף, החוקרים הדגימו כי ניתן להשתמש בתאי Bjab על מנת לספק מידע מכניסטי על הפעלה של מערכת החיסון המולדת תלוית PS-ASO TLR9.

מקור:

Adam J. Pollak, Patrick Cauntay, Todd Machemer, Suzanne Paz, Sagar Damle, Scott P. Henry, and Sebastien A. Burel. Inflammatory Non-CpG Antisense Oligonucleotides Are Signaling Through TLR9 in Human Burkitt Lymphoma B Bjab Cells. Nucleic Acid Therapeutics. Dec 2022.473-485. http://doi.org/10.1089/nat.2022.0034

נושאים קשורים:  מחקרים,  המערכת החיסונית,  אנטיסנס אוליגונוקלאוטיד
תגובות