ישראל במלחמה

המועצה הלאומית לטראומה: ליקויים בהעברת פצועים ב-7 באוקטובר

לצד שבחים לצוותי סורוקה וברזילי על תפקודם, נמצאו ליקויים בוויסות הפצועים לבתיה"ח מהדרום למרכז, כולל העברה ללא תיעוד רפואי | משרד הבריאות: "מוטב שמי שלא נכח בחמ"ל הקרב לא יעביר ביקורת"

העברת פצועים אל המרכז הרפואי שיבא. צילום: דוברות "שיבא"

דיון המועצה הלאומית לטראומה, המייעצת למנכ"ל משרד הבריאות, בנושא הטיפול בפצועים ב-7 לאוקטובר, העלה כי לצד טיפול מצוין בכמות פצועים שלא היתה כמותה ביום אחד, היו ליקויים בהעברת פצועים מבתי החולים סורוקה וברזילי בדרום לבתי החולים במרכז. על הממצאים מסיכום הישיבה דיווחה הבוקר (א') מיטל יסעור בית-אור בישראל היום.

בישיבת המועצה, בראשות פרופ' מאיר אורן, צוינו לשבח הצוותים בבתי החולים סורוקה וברזילי, ש"תפקדו וטיפלו בנפגעים בצורה מעוררת הערכה". אולם, בין הליקויים נמצא כי חולים הועברו מבתי החולים בדרום ללא תיעוד רפואי, דו"ח ניתוח או בדיקות CT, ונדרשו לעבור שוב בדיקות בבית החולים הקולט.

בנוסף, משרד הבריאות נקרא להתערב בוויסות שניוני של העברת פצועים. "יש בתי חולים שקיבלו 400-600 נפגעים ויותר ביום אחד מבלי שהועברו לבתי חולים אחרים, אף שצה"ל ניסה להעביר", נכתב בסיכום הישיבה. בנוסף ציינה המועצה כי הפצועים שהיה צורך להעביר לבתי חולים אחרים היו "פצועים בדרגת פציעה קלה עד בינונית (עם שבר פתוח)", שחיכו כמה שעות במסדרונות במקום לעבור לבית חולים אחר".

בנוסף המליצה המועצה הלאומית לטראומה ש"גורם מנהיגותי" ינהל את הוויסות השניוני והראשוני. כזכור, ימים ספורים לאחר המתקפה הושמעה ביקורת בנושא העברת הפצועים למרכז. משרד הבריאות נקרא לדאוג לתכנית ונוהל ברורים בנושא העברה בין בתי חולים.

המועצה גם הצביעה על היעדר מערכת אד"ם (אימות דיגיטלי מקוון) שתרכז את כל המידע על זהות הפצועים בכל בתי החולים על מנת לצמצם את אי הוודאות של המשפחות שמחפשות את יקיריהן. "בחלק מבתי החולים לא הכניסו נתונים שיכלו לאפשר להתנהל איתה בהמשך הניהול. יש להפיק לקחים להבא", נכתב בדו"ח המועצה.

המועצה התייחסה גם לצורך לבחון פינוי פצועים מאילת במקרה של אירוע רב נפגעים בעיר; לריענון הנחיות בנושא הזמן הנדרש להנחת חוסם עורקים בשל מקרים של קטיעות יד או רגל שמעידים על צורך בריענון ההנחיות. עוד המליצה להימנע מהעברת צוותי רפואה בחירום מבית חולים אחד למשנהו ולהתמקד בהעברת הפצועים ובוויסותם.

יסעור בית-אור מציינת כי צוות מצומצם של מומחי טראומה ביקש לקבל את מרשם הפצועים ולנתח את טיב הטיפול שקיבלו, לצורך תחקור ושיפור. בתגובה נמסר ממשרד הבריאות: "ב-7 באוקטובר התמודדו בתי החולים סורוקה וברזילי עם היקף הפצועים הגדול ביותר שהיה אי פעם. בוצע מבצע הפינוי השניוני הגדול ביותר שבוצע אי פעם בישראל למרכז. השיקולים בוויסות שניוני לבתי החולים הם קליניים - איזה פצוע יכול לשרוד את ההעברה.

"מבצע הפינוי והוויסות תחת אש בוצע על ידי גורמי הרפואה הבכירים במשרד ותוחקר לאחר מכן כמה פעמים על מנת להפיק לקחים לעתיד. מוטב שמי שלא היה נוכח בחמ"ל המשרד שנפתח מהשעות הראשונות של המלחמה ולא דיבר עם הרופאים והמנהלים בבתי החולים לא יעביר ביקורת מבלי להיות חשוף לתמונת הקרב המלאה שעימה התמודדו בתי החולים והמשרד. במבחן התוצאה, הפצועים הרבים קיבלו טיפול רפואי מצוין ושוחררו בתוך ימים ספורים לביתם או להמשך שיקום, ועל כך יש להודות לצוותים הרפואיים בבתי החולים שעבדו במסירות, ויחד עם משרד הבריאות עשו הכל לטובת הפצועים. צוותים אלה ראויים להוקרה על תפקודם המופתי, בנסיבות שאף גורם בעולם לא האמין שיכולות להתרחש".

נושאים קשורים:  משרד הבריאות,  המועצה הלאומית לטראומה ורפואה דחופה,  חדשות,  ישראל במלחמה,  7 באוקטובר,  בית החולים סורוקה,  בית החולים "ברזילי",  פרופ' מאיר אורן
תגובות