מחקרים

האם ניתן לשפר את איכות הטיפול עבור HCV במרפאות ראשוניות?

תכנית לשיפור איכות ובטחון של רופאים ראשוניים בטיפול עבור דלקת כבד נגיפית סוג C שיפרה את שיעור הנבדקים שהסכימו לקבל טיפול דרך מרפאות הקהילה

20.11.2023, 12:54
בדיקה חיובית להפטיטיס C (צילום: אילוסטרציה)

למרות שישנן תרופות שיכולות לרפא דלקת כבד נגיפית מסוג C (Hepatitis C Virus - HCV), מטופלים רבים לא נוטלים טיפולים אלו. רופאים ראשוניים משחקים תפקיד חשוב בטיפול ב-HCV, אך לעיתים מרגיש כי לרופאים ראשוניים אין את המיומנות הנדרשת.

במסגרת המחקר, מרפאות קהילה השתתפו בתכנית בת 10 חודשים לשיפור ההמיומנות והבטחון של צוותי הקהילה למתן טיפול עבור HCV. התכנית כללה; כלים לתמיכה בקבלת החלטות, חינוך רפואי, תמיכה מקצועית משופרת עבור הצוותים המטפלים, חונכות ופניות יזומות למטופלים. החוקרים השתמשו במדדי תוצאים ותהליכים לבחון את התועלת של התכנית בשיפור שיעור הנבדקים שהחלו טיפול עבור HCV ואשר השיגו תגובה נגיפית מתמשכת (Sustained Viral Response - SVR). כמו כן, החוקרים ביצעו קבוצות מיקוד של רופאים וראיונות עם רוקחים על מנת להבין את ההקשר והמנגנונים בהם התכנית שיפרה את איכות והיקף הטיפול.

תוצאות המחקר הדגימו כי בתקופה שבין דצמבר 2018 ועד יוני 2020, שיעור הנבדקים עם תוצאות חיוביות של בדיקת HCV RNA אשר החלו טיפול כנגד HCV עלה מ-66% (354/536) ועד 75.5% (401/531), כאשר 92.5% מאותם שהחלו טיפול השיגו SVRי(371/401). ממצאים כמותיים הדגימו כי ההתערבות עזרה להעלות מודעות לטיפול ובטחון של המטפלים לנהל טיפול עבור HCV במתאר מרפאות הקהילה. סביבת עבודה שיתופית, חינוך, חונכות והטמעה של מערכת סיוע בקבלת החלטות בתיק הרפואי הממוחשב סייעו להצלחה. זאת למרות שמורכבות פסיכוסוציאלית של המטופלים עדיין מהווה חסם להתחלת טיפול.

מסקנת החוקרים הייתה כי יוזמה רבת-פנים לשיפור הטיפול עבור HCV במרפאות ראשוניות הגבירה את הבטחון של הרופאים הראשוניים והביא לעליה בשיעור הנבדקים עם HCV להתחיל טיפול מרפא.

מקור:

Increasing Treatment Rates for Hepatitis C in Primary Care. Ann Stewart, Amy Craig-Neil, Kathryn Hodwitz, Rick Wang, Doret Cheng, Gordon Arbess, Caroline Jeon, Clara Juando-Prats, Tara Kiran. The Journal of the American Board of Family Medicine Aug 2023, 36 (4) 591-602; DOI: 10.3122/jabfm.2022.220427R1

נושאים קשורים:  מחקרים,  הפטיטיס C,  תגובה נגיפית מתמשכת,  רוקחים,  HCV
תגובות