חדשות

מגיפת הקורונה העלתה את הסיכון ללידות מוקדמות

ממחקר חדש עולה כי הסיכון ללידה מוקדמת במהלך המגיפה כמעט ונעלם בתוך שנה בקליפורניה, שם דווח על שיעור גבוה של מתחסנים לקורונה

חיסון נשים בהריון (צילום: אילוסטרציה)
חיסון נשים בהריון (צילום: אילוסטרציה)

מגיפת הקורונה העלתה באופן משמעותי את הסיכון ללידה מוקדמת, לידה לפני השבוע ה-37 להריון, והחיסון כנראה מנע אלפי לידות מוקדמות. כך עולה ממחקר שפורסם בשבוע שעבר בכתב העת Proceedings of the National Academy of Sciences.

הסיכון ללידה מוקדמת כמעט ונעלם בתוך שנה מהגעתם של החיסונים לקוביד באזורים שבהם דווח על שיעור גבוה של מתחסנים, מה שמרמז שחיסון הוא אסטרטגיית מפתח בהפחתת הסיכונים ללידה מוקדמת שנגרמה על ידי זיהום SARS-CoV-2, כתבו החוקרות.

לזיהומי קורונה היתה ההשפעה הגדולה ביותר על שיעורי לידה מוקדמת עד סוף 2020, והם העלו את הסבירות ללידה מוקדמת ב-78%, אבל עד 2021 ההשפעה פחתה ועד 2022 היא נעלמה לחלוטין, אפילו במהלך עליית הזיהומים של אומיקרון.

בהשוואת נתונים על אחים שנולדו בין השנים 2014 ל-2023 עלה כי הידבקות של נשים הרות בקורונה במהלך ההריון העלתה את הסיכון ללידה מוקדמת. "כפי שראינו", כתבו החוקרות, "השפעה זו נעלמה עד 2022 ובמקומות שבהם עלה שיעור החיסונים קודם לכן, מספר הלידות המוקדמות ירד גם שנה קודם. לפיכך, זמינות החיסונים וההחלטה להשתמש בהם עשויים להפחית נטל בריאותי רציני עבור הדור הבא".

החוקרות ניתחו את רישומי הלידה בקליפורניה והשוו לידות אחים מ-2014 ועד 2023 כדי לבחון את השפעת המגיפה על קבוצות דמוגרפיות שונות. התוצאות בקרב נשים שנבדקו חיוביות לקורונה בזמן הלידה הושוו ללידות קודמות שלהן, שבהן הן לא היו חולות.

"נתוני אחים תומכים בגישה של אפקט קבוע המשווה בין תינוקות 'מטופלים' שנחשפו לזיהום בקוביד, לאחיהם ה'לא מטופלים'", כתבו המחברות. הן מצאו כי  הידבקות בזיהום במהלך ההיריון מגדילה את ההסתברות ללידה מוקדמת מ-7.1% ל-8.4%.

המחקר נערך, כאמור, בקליפורניה, שבה שיעורי החיסונים עלו בחדות באביב ובתחילת הסתיו של שנת 2021, והגיעו לרמה של כ-70% עבור כל האוכלוסיה עד מרץ 2022.

נושאים קשורים:  חיסון לקורונה,  לידה מוקדמת,  מגיפת הקורונה,  חדשות,  מחקרים
תגובות