חדשות

ה-WHO: הנחיות חדשות למניעה, אבחון וטיפול בזיהום כבד נגיפי כרוני

הנטל העולמי של הפטיטיס B כרוני נובע מהעברה של הנגיף מאם לילוד | בין ההמלצות: הרחבת הזכאות לטיפול, טיפול אנטי-ויראלי חלופי וטיפול מונע לנשים הרות | היעד: הפחתת הזיהומים ב-90% עד סוף העשור

הפטיטיס B, HBV. הדמיה: שאטרסטוק

ארגון הבריאות העולמי פרסם בסוף השבוע (ו') הנחיות חדשות למניעה, אבחון וטיפול בזיהום כבד נגיפי כרוני (HBV, הפטיטיס B) בוועידה לחקר מחלות כבד (APASL) 2024 שנערכה בקיוטו, יפן. ההנחיות נועדו לפשט ולהרחיב את היכולות לטיפול כדי להתגבר על מחסומים בגישה לבדיקות ולטיפול במחלה.

יותר מ-250 מיליון בני אדם חיים עם זיהום כרוני בהפטיטיס B, זיהום שמוביל לעלייה במקרי המוות מדי שנה. הארגון מציין כי רוב הנטל העולמי של הפטיטיס B כרוני (CHB) נובע מהעברה של הנגיף מאם לילוד בלידה או זמן קצר לאחריה.

האסטרטגיה של ארגון  הבריאות העולמי קובעת פעולות ויעדים שנועדו לחסל את דלקת הכבד הנגיפית עד שנת 2030, על ידי הפחתת זיהומים ב-90% והפחתת מקרי המוות ליחס של אחד לחצי מיליון ברחבי העולם ב-65%.

הארגון מעדכן כי הושגה התקדמות ניכרת בהפחתת מספר המקרים של העברת הנגיף מאם לילד באמצעות חיסון אוניברסלי לתינוקות, אך מציין כי רק 45% מאוכלוסיית העולם קיבלו חיסון נגד הפטיטיס B בלידה. באזור אפריקה, השיעור צונח ל-20% בלבד.

עוד נכתב בהודעה כי עבור אנשים עם זיהום כרוני, יש טיפול אנטי-ויראלי יעיל מאוד שיכול לשפר את ההישרדות ולהפחית את התקדמות מחלת הכבד ואת התפתחות סרטן הכבד, אך למרות זאת נותרו פערים גדולים בבדיקות ובטיפול.

ההנחיות לשנת 2024 נותנות עדיפות לקריטריונים פשוטים יותר לטיפול במבוגרים ולמתבגרים והרחבת הזכאות לטיפול מונע אנטי-ויראלי לנשים בהריון כדי למנוע העברה מאם לילד. ההנחיות מתמקדות גם בשיפור האבחון של HBV באמצעות בדיקת עומס נגיפי נקודתית, תוך התייחסות לאבחון של זיהום HBV, הגורם המרכזי לתחלואה ותמותה הקשורות לדלקת כבד נגיפית באמצעות פרוטוקולי בדיקה ושירותי HBV איכותיים.

זיהום HBV הגורם למחלת כבד כרונית הוא בעיה מרכזית של בריאות הציבור. ההנחיות החדשות מכילות המלצות מעודכנות מבוססות ראיות להנחיות של ארגון הבריאות העולמי משנת 2015 לטיפול במי שאובחנו עם דלקת כבד הפטיטיס B כרונית ולהנחיות הארגון משנת 2017 על בדיקות הפטיטיס B ו-C.

בין השאר מתמקדות ההמלצות בהרחבת הזכאות לטיפול והכללת מתבגרים, טיפול אנטי-ויראלי חלופי, הרחבת הזכאות לטיפול מונע אנטי-ויראלי בקרב נשים הרות למניעת העברה מאם לילד, אבחון HBV - שימוש במבחני דנ"א של נקודת טיפול (POC) ובדיקת reflex HBV דנ"א, בדיקה לאיתור דלקת כבד וגישות לקידום שירותי HBV איכותיים, כולל אסטרטגיות לקידום טיפול אנטי-ויראלי ארוך טווח ושימור בטיפול.

נושאים קשורים:  דלקת כבד נגיפית,  הפטיטיס B כרונית,  חדשות,  הנחיות,  ארגון הבריאות העולמי
תגובות