חדשות

ה-FDA אישר לראשונה תרופה בנטילה פומית נגד דיכאון אחרי לידה

הטיפול בתרופה זורזובה, שהראתה יעילות בשני מחקרים שונים, יהווה תחליף לזריקה המסורתית שניתנת לנשים החוות דיכאון לאחר לידה

דיכאון לאחר לידה. אילוסטרציה

מינהל המזון והתרופות האמריקאיות (FDA) אישר בסוף השבוע (ו') טיפול הניטל בבליעה (פומי) ראשון לנשים הסובלות מדיכאון לאחר לידה.

התרופה זורזובה (זורנולון) היא הטיפול הפומי הראשון לדיכאון לאחר לידה. דיכאון לאחר לידה הוא אפיזודה דכאונית חמורה שבדרך כלל מתרחשת אחרי לידה אבל יכולה גם להתחיל בשלבי ההריון המאוחרים. עד כה, טיפול בדיכאון לאחר לידה היה זמין רק בזריקה ורידית שניתנת על ידי אנשי מקצוע בריאות במתקנים רפואיים.

"דיכאון לאחר לידה הוא מצב רציני ופוטנציאלי מסכן חיים שבו נשים חוות רגשות קשים של עצב, אשמה וחוסר ערך עצמי, ואף חוות מחשבות פוגעניות כלפי עצמן או הילד", נכתב בפרסום ה-FDA.

לצד זה שדיכאון לאחר לידה יכול להשפיע על הקשר בין האם לתינוק, יש לו גם השפעות על ההתפתחות הפיזית והרגשית של הילד, אמרה ד"ר טיפני פרציונה, מנהלת המחלקה לפסיכיאטריה ב-FDA והוסיפה כי "גישה לתרופה שנוטלים אותה בבליעה היא אופציה מועילה עבור רבות מהנשים הללו המתמודדות עם רגשות קיצוניים ולפעמים מסכני חיים".

שני מחקרים אקראיים שנערכו הוכיחו את יעילות התרופה. המשתתפות בניסוי היו נשים עם דיכאון אחרי לידה שעמדו בקריטריונים של מדריך האבחון להפרעות נפשיות לאפיזודה של דיכאון מג'ורי, שתסמיניהן החלו בשליש השלישי או תוך ארבעה שבועות מהלידה.

במחקר אחד הן קיבלו 50 מ"ג של זורזובה או פלצבו פעם ביום בערב במשך שבועיים. במחקר שני, המטופלות קיבלו מוצר אחר של זורנולון, שהיה שווה בערך ל-40 מ"ג של זורזובה או פלצבו, גם למשך שבועיים.
המטופלות בשני המחקרים היו במעקב במשך ארבעה שבועות לפחות לאחר הטיפול בן 14 הימים. נקודת הסיום העיקרית של שני המחקרים היתה השינוי בתסמיני דיכאון תוך שימוש בציון הכולל מסולם דירוג הדיכאון של Hamiltonי(HAMD-17) בן 17 פריטים, שנמדד ביום ה-15.

מטופלות בקבוצת הזורזובה הראו שיפור משמעותי יותר בסימפטומים שלהם בהשוואה לאלו בקבוצות הפלצבו. השפעת הטיפול נבדקה ביום ה-42 ונמצאה שהיא נשמרה גם ארבעה שבועות לאחר נטילת המנה האחרונה של התרופה.

נושאים קשורים:  זורזובה,  דיכאון אחרי לידה,  חדשות,  אישור ה-FDA
תגובות

מטופלות רבות עם דיכאון אחר לידה מקבלות תרופות פומיות. ולא ברור מה הfda אבל זה בארץ ובאירופה